URGENT DE SABER ABANS DE SIGNAR UNA PETICION PER LA CREACION d'ESCÒLAS «BILINGÜAS» (occitan-francés, en Occitània) , i a tres sistèmas per l'ensenhament de l'occitan :
1 / lo sistèma catolic (que sabi pas coma fonciona vist lo nombre redusit de classas) ; mas es un sistèma que, se lo sistèma privat catolic èra seriós per l'occitan e en nos donar la cara de las messas del Felibrige, auriá jà creat pertot en Occitània, e pas sonque en Bearn.
2 / lo sistèma d'Estat francés, per eqüitat lingüistica (invencion administrativa francesa, un compromís qu'es pas un engatjament politic, sense cap fotografia de las resultas al cap de las annadas) ; es un sistèma que baila las claus a l'administracion francesa per l'ensenhament de l'occitan ; es agratiu a primièra vista (nombre d’escolans, mas lo nombre fabrica pas la resulta en qualitat de coneisséncia de l’occitan), mas respond pas al problèma d'immersion nacionalista e lingüistica francés a l'exterior, al contrari, engana sul tèma, e la FELCO jòga al politic enganadoira. Es lo sistèma mes en plaça pels nacionalistas franceses (d’esquèrra o de dreita) per enganar l'occitanisme, l’universitat de Montpelhièr jòga contra l’occitan en jogar contra l’immersion lingüistica, contra Calandreta, e li agrada lo sistèma còrs perqué es un sistèma d’Estat mas que la qualitat es pas a la sortida. I a pas cap estudi sobre la sortida de las classas «bilingüas» d'Estat francés, las occitana per exemple e un estudi independent, pas una fetografia d’un estudiant qu’aurà un interès a la bona fotografia qu’agradarà l’Universitat Montpelhièr, de Bordèu, de Tolosa, d’Ais-Marselha o de Niça ; per contra se sap que son grandament eficaç a dos nivèls : – desvalorízan la militança dels parents en lor far pensat qu’es simplàs d’aver l’occitan en «classas bilingüas» (cal mai o mens 4 annadas per crear una «escòla bilingüa»), – es un instrument de manipulacion intèrna per la FSU-FELCO per promòure un sindicalisme sotmetut al sistèma de l’Estat centralista e jacobin francés. Mai i a de creacion d’escòlas bilingüas, mens i a professors sortits de las universitats per las escòlas calandretas ; las creacions d’escòlas «bilingüas» es un mejan de redusir la creissença de Calandreta, dins un sistèma de penuria en títol de professors d’escòlas en lenga occitana.
3 / lo sistèma associatiu, laïc e a gratís (cal mai o mens tres annadas per assegurar la vitabilitat d’una Calandreta, vesètz lo temps estauviat per rapòrt al sistèma 2) ; es un sistèma que fauta crudelament de mejans e de politica lingüistica, donc d’un acte politic clar dins las regions occitanas. Es un sistèma qu'assegura una contunhuïtat per l'ensenhament dincal collègi ; fauta los collègis e los licèus. Es çaquelà ambe problèma ligat a la qualitat dels parents que s'i devon engatjar per far viure l'escòla pendent 3 annadas (es la condicion de l’engatjament de l’Estat sul tèma). Es lo sistèma europèu per immersion lingüistica, la nòrma europèa. Sabèm mai o mens qu'es unb sistèma que dona locutors/triças joves/as e militants/tas per la lenga occitana, i a una resulta positiva, sistematicament. Lo desfaut del sistèma imperialista lingüistic francés, Calandreta o dèu suportar tanben coma lo sistèma 2 d el’Estat francés, mas las potencialitats lingüisticas son mai grandas per l’acarar.
Los tres sistèmas an çaquelà lo meteis problèma, la societat exteriora es nacionalista francesa e es complicat d’aver l’occitan vesedor a l’exterior. Es la fauta del sistèma politic en plaça, non pas de la populacion.
Consequéncia : signi pas cap peticion o asseguri pas cap seguit per una aficatge qu'explica : «escòla bilingüa», perqué sabi pas quin sistèma es causit. Cal èstre seriós, en Provença tanben. E o pòdi explicar en precision, dins las consequéncias politicas de las signaturas de peticion que vòlon veïcular pression sobre l’administracion francesa sense n’aver lo pès politic sul terrenh, e donc que facilitarà las barraduras de classas quora l’administracion voldrà.
Lo sol sistèma qu’amerita un interès per la perseguida e lo seriós de l’occitanisme, per la vida de la lenga occitana pertot en Occitània, e de la lenga occitana (seriosament), es aquel que dona pas a l’administracion tot lo poder sobre las escòlas (i a mantunas confirmacions istoricas recentas que me fan saber que l’administracion governa dedins l’Éducation Nationale, e sonque), donc es, malgrat los desfauts grands, es Calandreta qu’amerita tot lo vòstre respecte.
La FELCO, man armada e politica de l’universitat de Montpelhièr, es una illusion que farà gastar enèrgia als parents e perdre temps a l’occitanisme.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada