Una polemica se leva dins la gestion dels comèrcis del minjar per l’anciana municipalitat. elonhada de las realitats del comèrci, l’elegida èra sonque questionada quora l’administracion la questionava o quora i aguèt problèma entre la quita administracion municipala e un restaurant. l’elegida èra pron simpatica, mas pas brica una politiciana eficaça per costejar los comerçants, sovent amar d’un sistèma politic que los a pas ajudat dempuèi d’annadas e d’annadas, veire bilhet següent.
Lo problèma d’anuèit pausa realament un fum de questions per la societat occitana modèrna. Legissèm :
Dempuèi 50 annadas i a jamai agut d’acuèlh dels novèls arribats. Res per explicar çò que faguèt la civilizacion occitana de Tolosa, e donc lo seu minjar de qualitat.
Los novèls arribats an degut trapar ambe lo comunautarisme cosinièr una manièra de respondre a la necessitat de saber minjar melhor, segon las nòrmas que la transmission de familha podiá portar, se n’avián volgut gardar. O senon se son inventats un comunautarisme del minjar, e donc del finançament pròpri (car lo sistèma bancari es tanben aquí comunautarista)
Lo minjar occitan es çaquelà un biais de minjar en foncion de l’environament agricòl, e a pas encara trapat la solucion comunautarista per sobreviure dins lo mercat-Estat-nacion foran qu’arriba de París.
Lo fenhant capitalista, lo licentiat de las grandas entrepresas parisencas (IBM, etc.), auràn coma facilitat l’installacion d’un Mac Donald’s. Es aital que lo solelh occitan a imposat l’arribada massiva de Mac Donald’s dins las ciutats occitanas ; la densitat de Mac Donald’s pròva que l’Estat francés a daissat far ; se cal recordar un José Bové qu’atacava una pancarta de Mac Donald’s e que lo resson mediatic es estat pron bèl, mas a pas frenat las installacions, benlèu los menús novèls.
Lo mal-injar dintrava coma una facilitat economica ambe un sistèma de venda pròpi a Mac Donald’s internacional que, pauc a pauc, s’es integrat, e es estat copiat dincals Kebab’s restaurant dins las meteissas ciutats.
Dins aquel afar cosinièr, es lo biais occitan del minjar que s’a degut retirar ; e aiçò a pas cambiat lo biais de foncionar de l’administracion ni del sistèma politic francés en Occitània. E lo sistèma politica a jogat ambe lo clientelisme comunautarista e ambe lo capitalisme mondializat, çò qu’a facilitat de matar la cosina occitana e los establiments qu’an resistat fins ara ; de mai, lo sistèma de las entrepresas elonhat dels fogals de familha a favorizat lo pauc de temps entre 12h e 14h00 per minjar correctament ; ara que las bancas (dempuèi 1995) an arrestat de pensar que la cosina occitana es de bon investir … damora que lo mal-minjar pels desvolopaments dels «restaurants» … Las escòlas d’ostelariá an pas poscut capvirar lo fenomèn, car lo contengut de familha per cosinar occitan es quasiment, coma la lenga occitana, pus transmetuts, per rason sociala, mai tanben perqué las familhas an daissat a l‘escòla la nocion de transmission, e los licèus ostalièrs an a l’entrada handicapats culturals, impossible de formar a tota la civilizacion occitana de la cosina en mens de doás o tres annadas. Dins las escòlas se questiona sonque ara sus la qualitat ontologica del minjar rarament sul biais occitan de cosinar e minjar.
Arriba alara l’afar de la rota d’Espanha, d’un particular que vòl vendre Halal (integrista musulman) e un autre que vòl vendre american en Occitània (integrisme capitalista).
Quí pagarà dins l’afar ? La civilizacion occitana e los Occitans seràn los dos tocats, alara que se sap que lo melhor minjar per la linha corporala humana, per la sentat environamentala, per la vida videnta en Occitània es lo minjar occitan !
-°-
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada